Saturday, May 15, 2010

Muffin cup

Assalamualaikum...
Sesiapa yang nak buat muffin atau cup cake...pelbagai pilihan cup boleh digunakan dan pelbagai pulak warnanya...nak tengok lebih banyak, ha...pergi sendiri ke kedai barang/bahan bakeri (bakery supplier). Di sini sekadar nak share cup yang pernah saya digunakan sahaja...



Yang kecil sekali jarang2 digunakan. Biasanya untuk biskut2 raya. Nak bakar guna cup ni, kena guna muffin tray...Kalau nak kukus guna cup ni...macam tak boleh ajer.



Cup kertas lebih mudah untuk dibakar kerana tidak perlu guna muffin tray. Boleh letak terus atas tin...So, lebih banyak muffin boleh dibakar sekaligus. Kalau muffin tray paling besar 12 cup, dengan cup ni boleh bakar sekaligus maybe 25 biji (dengan saiz oven yang kecil). Di sini ada 2 saiz ajer, tapi ada yang lagi besar (tak pernah guna, so tak der gambar).


Yang ni pulak...dipanggil souffle cup (entah betul ke tidak...). Yang putih boleh digunakan untuk membakar dan mengukus (kata tokey kedai tu la...tak pernah lagi ngukus guna cup ni). Tak perlu gunakan muffin tray. Biasanya digunakan untuk buat cup cakes dan mudah disesuaikan untuk tema2 warna2 tertentu. Mudah untuk decorasi cup cakes kerana atas tepinya rata dan keras.



Cup berwarna ni hanya untuk membakar dan tidak boleh digunakan untuk mengukus. Tidak perlu gunakan muffin tray. Cute untuk cup cakes dengan warna dan corak cup yang pelbagai dan mudah untuk dihias. Ada warna oren, merah, hijau dan lain2nya. Untuk souffle cup (putih dan warna) diatas, biasanya yang saya lihat dan guna ada 2 saiz (yang kecil x der dlm stok sebab jarang guna, so tak der la gambarnya)


Banyak cup jenis2 lain....boleh dilihat dikedai2 bakery supplier. Cumanya ini cup yang ditunjukkan ini adalah kebiasaan yang digunakan. Bagi mereka yang berminat dengan cup cakes pasti akan mendapati kepelbagaiannya dipasaran.

No comments:

Post a Comment